Thursday, February 21, 2008

KENYATAAN SEORANG YAHUDI

Telah diriwayatkan pula oleh 'Ata' bin Yasar daripada Ka'ab Al-Ahbar (yaitu seorang Yahudi yang telah memeluk Islam di zaman sahabat) bahwa Ka'b Al Ahbar itu telah berkata: "Bapaku telah mengajar kepadaku kitab Taurat (Kitab suci Yahudi) melainkan satu surah saja yang tidak diajarkannya kepadaku, bahkan dibungkusnya dan disimpannya di dalam peti saja.”

"Apabila bapaku mati maka aku telah membuka bungkusan itu, tiba-tiba pada surah yang di dalam bungkusan itu aku telah membaca berkenaan seorang Nabi yang akan keluar pada akhir zaman. la akan diperanakkan di Mekah dan akan berhijrah ke Madinah dan kekuasaannya di Syam. la menggunting rambutnya dan mengikat pinggangnya. Adalah ia sebaik-baik Nabi dan umatnya sebaik-baik umat. Mereka membesarkan Allah dengan segala kemuliaan. Mereka berbaris di dalam sembahyang sebagai mereka berbaris di dalam peperangan. Hati mereka ialah Quran mereka. Mereka memuji Allah di dalam segala masa kesempitan dan kemewahan, satu pertiga daripada mereka akan terus masuk Surga dengan tiada dihisab (yaitu tiada dikira dosa dan pahala mereka) di padang mahsyar nanti dan satu pertiga daripada mereka telah membuat salah dan berdosa tetapi Allah Ta'ala mengampunkan mereka dan satu pertiga lagi telah membuat dosa besar maka malaikat-malaikat (di padang Mahsyar) pun berkata kepada Allah Ta'ala: "Hai Tuhan kami, kami dapati mereka telah menganiayakan diri mereka dan kami dapati dosa-dosa yang dilakukan oleh mereka adalah seperti beberapa buah gunung, hanya sanya mereka tetap mengaku bahwa tiada tuhan yang sebenar melainkan Allah dan bahwa Muhammad ialah pesuruh Allah."

Lalu dijawab oleh Allah Ta'ala: "Demi kemuliaanKu dan kehormatanKu. Aku tidaklah menyamakan orang yang ikhlas kepada Aku dengan mengakui keesaanKu itu sebagaimana orang yang mendustakan Aku (dengan mengatakan Tuhan ada anak ataupun sekutu atau sebagainya). Dari itu masukkanlah mereka ke dalam Surga dengan sebab rahmatKu."